start / Aktualności

Jak zadbać o odpowiedni poziom energii u dzieci?

Jak zadbać o odpowiedni poziom energii u dzieci?

Piłka nożna jest jednym z najpopularniejszych sportów na świecie, a jej popularność wciąż wzrasta zarówno wśród chłopców jak i dziewczynek. FIFA oszacowała, że w latach 2000 – 2006 w piłkę nożną grało 265 milionów zawodników, z czego 10% to kobiety. W 2014 roku liczba trenujących kobiet wzrosła do ponad 30 milionów. 

Pomimo rosnącego zainteresowania piłką nożną wśród dziewczynek obserwuje się znaczną dominację mężczyzn w tym sporcie. Przez to niewiele mówi się o specyficznych potrzebach żywieniowych piłkarek czego negatywnych konsekwencji można spodziewać się w dorosłym życiu.

Prawidłowe żywienie dzieci uprawiających jakikolwiek sport, przede wszystkim powinno skupić się na dostarczeniu odpowiedniej ilości energii, makroskładników oraz witamin i składników mineralnych niezbędnych do wzrostu i prawidłowego rozwoju młodego zawodnika. Odpowiednie żywienie będzie zmniejszało ryzyko wystąpienia kontuzji i wspomagało regenerację po wysiłku fizycznym, a także budowało prawidłowe relacje z jedzeniem. Dopiero w drugiej kolejności należy myśleć o żywieniu dziecka jako o sposobie na poprawę wyników sportowych.

Zapotrzebowanie energetyczne młodej piłkarki będzie niższe niż jej kolegi z drużyny ze względu na niższą masę ciała oraz wzrost. Na pewno jednak będzie wyższe w porównaniu z koleżanką, która nie jest aktywna fizycznie, a niewystarczające spożycie energii wśród dzieci uprawiających sport to realny problem, który dotyka szczególnie zawodniczek.Jest on związany z negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Szczególnie podkreślić należy, że niewystarczająca podaż energii w stosunku do zapotrzebowania młodej zawodniczki wpłynąć może na opóźnienie dojrzewania, zaburzenia miesiączkowania, niski wzrost oraz upośledzony rozwój masy kostnej i większe ryzyko wystąpienia osteoporozy w dorosłym życiu.

Nieocenioną rolę w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych odgrywają rodzice, trenerzy oraz dietetycy sportowi współpracujący z zawodniczkami i zawodnikami już od najmłodszych lat. Warto więc kontrolować wzrost oraz masę ciała zawodniczki w porównaniu do norm. Istotne jest również regularne wykonywanie badań krwi, a przeprowadzanie analizy składu ciała może być dodatkową i skuteczną metodą oceny stanu odżywienia młodego sportowca. Warto także obserwować dziecko pod kątem tempa regeneracji, zgłaszanych objawów zmęczenia oraz ogólnego samopoczucia.

 

Kilka praktycznych wskazówek, które mogą okazać się pomocne w zapewnieniu dziecku odpowiedniej energii:

  • Zwiększ ilość spożywanych posiłków zamiast zwiększać ich wielkość. Dziecku prawdopodobniej łatwiej będzie zjeść więcej mniejszych posiłków niż kilka dużych porcji.
  • Między posiłkami wprowadzaj gotowe przekąski np. jogurty pitne, kefiry, koktajle mleczno-owocowe, musy owocowe, batoniki zbożowe, suszone owoce, orzechy.
  • Aby zwiększyć spożycie owoców i warzyw u młodego sportowca podawaj je umyte, obrane i pokrojone. Tak przygotowaną przekąskę dziecko zje chętniej niż np. całe jabłko lub nieobranego banana.
  • Zawsze staraj się przygotowywać posiłki na wynos, zarówno dla dziecka jak i dla siebie, świeć przykładem.
  • W przypadku, gdy dziecko nie zje przygotowanego posiłku zapytaj, co z posiłkiem było nie tak, jeśli mu nie smakuje, to dlaczego. Otwarcie rozmawiajcie o jedzeniu. Możesz się zdziwić, ale bywa tak, że dzieci nie zjedzą danego produktu, ponieważ nie lubią takiej konsystencji lub koloru.
  • Posiłki przygotowywane na wynos muszą być łatwe i szybkie do zjedzenia.
  • Angażuj dziecko w przygotowywanie posiłków w domu. Jest to świetny sposób na edukacje żywieniową dziecka, które chętniej zje to co samo przygotowało.
  • Planujcie posiłki wspólnie. Pytaj swojego małego zawodnika na co ma ochotę i róbcie razem zakupy. Być może sprawdzi się u Was tygodniowy plan posiłków opracowany wspólnie.
  • Warto zaopatrzyć się w lunch box, które dziecko samo wybierze i będą przykuwać jego uwagę np. z ulubionym zawodnikiem czy drużyną sportową. Pamiętaj, aby przetestować z dzieckiem w domu sposób otwierania pudełka.
  • Jeśli Twoje dziecko ma problemy z jedzeniem lunchu poza domem, zwróć szczególną uwagę na wartość odżywczą posiłków spożywanych w domu.

Dietetyk - Dagmara Porc

dla Football Baby

<< wstecz dalej >>

udostępnij